Journey.bg - Българският туристически портал
версия за печат на принтер Планини Карта на БългарияИзбор по карта
Търсене

Голо бърдо

Голо бърдо - разходка по билото

От края на Радомир до хижа "Орлите" се стига за час - час и половина
снимки: Явор Стоянов

Този път ви предлагам една ниска планина - Голо бърдо. В нея на границата между есента и зимата можете да си направите спокойна разходка без да се притеснявате от метеорологичните условия.

Тръгва се от Радомир. За съжаление редовната автобусна линия между гарата и "Извора" - горния край на града, отдавна не функционира. Така че, ако идвате с влак, ще ви трябва поне един час да пресечете града. При всички случаи, най-напред трябва да стигнете горния край на града откъм изхода за Перник, някъде близо до старите варници. Ще питате за пътя за хижа "Орлите". Той е асфалтов и до хижата може да се стигне и с леко кола, но няма да видите нищо, а шофирането не е особено приятно.

От варниците има два варианта - по самия път за хижата и по-интересния, но по-труден - през баира. Ако тръгнете през баира, вървете право нагоре докато влезете в гората. След това се проврете през люляковите и шипковите храсти, като се придържате по-наляво. Слиза се стръмно, скоро храсталаците свършват и излизате на асфалта, по който се тръгва надясно. Този вариант, освен че е по-интересен, е и по-къс, но е по-изморителен и не трябва да си жалите ръцете и дрехите. Под хижа "Орлите" има хубава вода, а поляните наоколо са добри за първата почивка. След това започва сериозното ходене.

В северозападна посока тръгва нагоре път, успореден на ски-пистата. Доста е изровен, така че можете да вървите и по самата писта. След петнайсетина минути се стига до разклон. Тук-там има маркировка - за х. "Славей" и с. Кралев дол. От разклона се тръгва наляво, като изкачването продължава. След още десетина минути има ново кръстовище. Нашият път отново е наляво - влиза в млада иглолистна гора и става почти равен - не сме далече от билото на планината. Оттук нататък (30 мин. От "Орлите") пътят е направо разходка. Със съвсем лек наклон пътят постепенно излиза от гората и пред погледа ни се разкрива почти цялата планина, а при повече късмет на хоризонта се вижда Рила. Отляво е пострадалият от пожар склон на връх Червена ябълка, насреща е седловината, през която се слиза към Кралев дол и горното течение на Струма, а малко по-близо - следващата ни цел - възвишението, на което преди много години е имало укрепление и наблюдателен пост. Скоро сме на билото на Голо бърдо. За щастие планината вече не оправдава името си - изсечените през 19-и и началото на 20-и век гори са заменени с нови през последните петдесет години, макар и тук, като на много места в България, иглолистните да са предпочетени пред традиционната растителност.

На около 1 ч. 20 мин. ходене от х. "Орлите" се пресича голям безлесен пояс - това е трасето на газопровода, водещ за Завода за тежко машиностроене. Не е желателно да палите огън наоколо. Вляво и малко назад се отделя черен път, който не ни интересува. Тук вече мястото е подходящо за почивка, макар че няма вода. Продължаваме напред, като следим маркировката, вече и стълбова. Стигаме до нов разклон. Наляво, по десния бряг на започващата долина, черен път, който надолу става стръмен, за около час и половина ще ни заведе направо в Перник, при Профилакториума. Ако продължим напред, започва леко слизане и след десетина минути стигаме до нов разклон - напред се продължава за Кралев дол, а наляво е пътят за х. "Славей" и Перник. Като свием по него, можем да се отклоним за малко преди да започнем слизането и да се изкачим почти без пътека вдясно на Калето, откъдето навремето воините на Кракра Пернишки са наблюдавали идващия по долината на Струма неприятел. Следва кратко слизане през смесена гора до хижа "Славей" (3 часа от "Орлите", 4 часа от Радомир).

Тук вече можем да се отпуснем, защото до Перник ще вървим по асфалт. Ако на някой това не му харесва и предпочита приключението да върви без пътека, може да опита да продължи през гората в почти северна посока и да хване билото между двата пътя за Перник, по което скоро ще открие кози пътечки. А те водят само на едно място - в града.

Целият преход трае около 5 часа, независимо от избрания вариант. Трябва обаче да предвидите време за пресичане на Радомир и Перник пеша, заради проблемите с градския транспорт.

Явор Стоянов

форум на пътешественика
2 мнения

Изпрати на приятел Изпрати на приятел

Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.

главна | търсене | новини | за нас | реклама | за членове
Journey.bg | България Туристически - Голо бърдо - разходка по билото - Голо бърдо, Планини, информация, история, култура, забележителности в Голо бърдо, балнеология, екопътеки, маршрути, спорт в Голо бърдо, снимки от Голо бърдо, туризъм в Планини, настаняване в хотели в Голо бърдо, Планини; частни квартири в Планини.
© 2000-2019 Journey.bg. Всички права запазени.