Journey.bg - Българският туристически портал
версия за печат на принтер Планини Карта на БългарияИзбор по карта
Търсене

Един езерен преход

Кофти работа се получи! Имах ангажимент за събота сутринта и цяла седмица се чудех как да се придвижа с обществения транспорт, в късния следобед до хижа Вихрен. В крайна сметка нищо не стана. С един приятел се зарекохме в неделя рано-рано да хванем из Пирина. За целта си взех почивен ден (понеделник), та да стане качествено ходене.

В 5 ч. сутринта се качихме на каруцата за Банско и в 6:20 бяхме на Стражите. Виснахме пред едно кафене да чакаме Дидо и Ива, които идваха от Софията с колата за да започнат 20 дневното си хойкане по Пирин. Те дойдоха към 7 ч. и запрашихме към хижа Вихрен. Там се разделихме. Дидо и Ива тръгнаха към Безбог, а ние с Динко хванахме към Муратови езера. На хижата имаше навалица тръгнала за връх Вихрен, докато по "нашата" пътека пътникопотока бе епизодичен. На Муратово езеро спряхме за закуска, упътихме едни хорица, тръгнали за Влахинския превал, след което щурмувахме Бъндеришка порта. Горе оставихме раниците и отпрашихме да огледаме Гергийските езера. Панорамата беше свирепа!

Тръгнахме да слизаме през Голямо спано поле. В долната част на циркуса срещнахме санданчани, тръгнали за езерата, а после група рибари идващи от Синаница. На заслона в Малко спано поле хапнахме и вкарахме по една кока кола. Преди да тръгнем към хижа Беговица наблюдавахме 5-6 джипа, които се бореха с коловози и камъни, за да стигнат заслона. Какъв е тоя зор, да си трошат колите, като могат да ги оставят 200 м по-надолу на равното, така и не разбрах!

Превалихме Арнаутските гробища, пресякохме Атмегданската река и цъфнахме на разклона за Чаирски езера. Понеже беше рано, решихме да обходим циркуса Чаира и хванахме нагоре. Натряскахме шишетата с вода от река Башлийца и забихме в клека. Малко преди най-ниските Чаирски езира срещнахме хижаря на Беговица. И той излязъл на разходка. Нагоре имаше и други хора, което ме изненада. Обикновено трафикът по тази пътека е слаб. На Бъбрека, под Превала, спряхме да полежим и похапнем. Изплакнахме и крачолите в езерото. Изненадата бе пълна, когато купища дребна риба се нахвърли и започна да хапе. Оказа се, че това била някаква плевелна риба. Информацията ни даде човек от парковата охрана после на хижата.

Време беше да се качим и на Превала. От там се отвори нявероятна панорама към Превалски и Валявишки езера, гарнирана с Газей, Малък Полежан, Джангал и Валявишки чукар. Спукахме се от снимане. То бива бива красота, ама това беше върха на сладоледа.

Времето напредна и почнахме слизане обратно, задминавайки група от Сандански. Спряхме пак на Башлийца, за водопой и хванахме към Беговица. Слизането към долината на Мозговица беше истинска мъка. Пълзящата хвойна уела пътеката и паднаха едни ругатни... Изподрахме си краката! На Бански гроб усетих, че обувките не са ми добре и си казах наум, че утре ще ги пъхна в раницата, но 500 м преди хижа Беговица работата стана ясна. Усетих болка на единия пръст. Спукана пришка! На куцукане се добрахме до "колибата". Бях решил да си опна чувала на поляната, но беше доста замърсена, имаше коли и се отказах.

Хижарят ни посрещна любезно. Даде кърпи, сапунче и на всеки по баня. Като събух чипика видях каква трагедия е настъпила. На всяко ходило по три пришки! Повече от година ходя с тези обувки и никога съм нямал проблеми. Не мога да си обясня какво стана сега. Олепих най-големите с разни медицински работи и надянах изпитаните маратонки. Хапнахме доволно кюфтенца, таратор, картофки, луканка и обърнахме по ракия със салатка, след което пожелахме приятна вечер на домакините и хоризонтирахме.

Сутринта станахме в 6:15 ч. и се изсулихме от хижичката. Тежък ден ми предстоеше. Ортака беше добре с краката, а аз стъпах и охках. Закусихме на Даков мост и продължихме срещу течението на река Беговица. Почивките бяха по-начесто от вчера, по обясними причини. Слънцето бе срещу нас и снимките не станаха от най-добрите. На Беговишкия превал към нас се втурнаха четири песа, пазещи стадо крави, пасящо из Мозговица. С малко свирукане ги успокоихме и те завъртяха опашки. Почерпих ги по една вафла, след което ни олизаха доволно. После чобанина ги привика и го откара към Горното Беговишко езеро.

Нямаше време да се пускаме към Мозговица и после да качваме Портата, затова кривнахме по пътеката под Каменишката кукла и излязохме директно на Тевното езеро, където ни посрещна силен вятър и не се застояхме много. Само вкарахме по един сандвич, напълнихме водица и поехме между Кралев и Момин двор. Там Динко се изкатери на Кралевия, да се накефи на гледката, а аз останах да чакам, понеже много ме боляха краката. Откъм Самодивски езера прииждаше мощна група 35-40 човека тръгнали за Тевното. Проведох и 3-4 телефонни разговора, след което се смъкнахме в циркуса. Оттам, по пътечката, излязохме на Попово езеро. Последва снимане и ядене на бисквити. Обменихме няколко думи с плажуващи и забързахме, понеже имаше риск да изтървем лифта, а с тези разранени крака никак не ми се слизаше пеш от хижа Безбог до хижа Гоце Делчев. Стигнахме навреме и се надънихме доволно на по една седалка. Едва слязохме на Логовето и лифтът хлопна кепенците.

От тук насетне нищо интересно. Жегата напъна яко. На стоп ни взеха любезни хора от Добринище, където пържеше още повече. На спирката няма грам сянка и направо баялдисахме. Стопирах бус, който ни метна до село Места, откъдето един оклиматичен, хладен рейс ни откара в Неврокоп. Като слязохме от автобусчето и ни лъхна 40 градусовия въздух направо щеше да паднем.

Друго си беше горе, ехе-е-е!

форум на пътешественика
1 мнение

Изпрати на приятел Изпрати на приятел

Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.

главна | търсене | новини | за нас | реклама | за членове
Journey.bg | България Пътеписи - Един езерен преход - Пирин, Планини, информация, история, култура, забележителности в Пирин, балнеология, екопътеки, маршрути, спорт в Пирин, снимки от Пирин, туризъм в Планини, настаняване в хотели в Пирин, Планини; частни квартири в Планини.
© 2000-2017 Journey.bg. Всички права запазени.