Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
България
версия за печат на принтер Русенска област Карта на БългарияИзбор по карта
Търсене

България

Бележки за историята на Деня на корабостроителя

На 4 ХІ 1881 г. в кораборемонтната работилница на флотилията и морската част, в Русе, известна и като Русенски портови завод, е построен първият български несамоходен метален плавателен съд, влязъл в историята под името Бот № 1. (Някои изследователи приемат, че това се случва на 4 ноември 1882 г.). Той е бил дълъг 16 м, широк 3 м и с водоизместимост 60 тона. Ентусиазмът на русенските корабостроители е бил толкова голям, че те са се трудили денонощно, показват  документите. В носовата част на бота е монтирана мемориална бронзова плочка с надпис “Русчукский порт 1881 г.”. Това е причината датата 4 ноември да стане рождена за съвременното българското корабостроене.

От Русе водят началото си военното корабостроене и кораборемонт след Освобождението. При създаването на  българския военен флот, на 31 юли 1879 г., в Русе е предадена и корабна ремонтна работилница, известна още като Флотски арсенал и Русенски портови завод. Тя е първото металообработващо предприятие в България и по своята материално–техническа база и броя на работниците, е най-голямото предприятие на българската метална индустрия, до началото на ХХ век.

Първия голям кораборемонт, в освободена България, е направен в Русе през лятото на 1879 г., с приспособяването на колесния параход Опит, дължина 60 м и водоизместимост 200 тона, за яхта на княз Александър Батенберг. Възстановени са няколко съда, извадени от река Дунав, с което са извършени първите в страната ремонти на корабни енергетични уредби.

Началникът на кораборемонтната работилница на Дунавската флотилия, инженер-механик Петър Кузмински, е един от инициаторите за създаването, през 1885 г., на първото българско научно-техническо дружество. Пета секция в него е  “Кораблестроението, морската техника, артилерията, производството на оръдия и въобще военна техника”.

На следващата година Кузмински разработва оригинална конструкция на корабен многоходов котел сепараторен тип, за който подава заявка за патент. През 1887 г. той прави най-значимото научно-техническо откритие, създавайки първата в света реверсивна радиална газова турбина с горене при постоянно налягане.

В 1891 г. в кораборемонтна работилница е създаден първият български самоходен плавателен съд – катерът Амалия. Специално за него русенските корабостроители произвеждат и първата  българска парна машина и котел. Амалия е първият кораб построен в Русе, за да плава в Черно море.

През 1898 г. в кораборемонтната работилница е произведен 80-тонният катер Калиакра, предназначен за Черноморския военен флот. Проектът на корпуса, котелът и винтът на корабната машина, с мощност 136 к.с., всички механизми и детайли, са изработени от русенските корабостроители. Гребният вал е доставен от фирма Круп.

По заповед на кап. I р. Матей Стойков през лятото на 1898 г. се залесява част от устието на р. Русенски Лом. Акваторията между него и сушата се моделира в зимовище за кораби, а след неговото запълване върху отвоюваната суша са изградени цеховете и хелингът на Русенската корабостроителница АД.



Игнат Трайков

форум на пътешественика
Няма мнения



Изпрати на приятел Изпрати на приятел






Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.

 
главна | търсене | новини | за нас | реклама | за членове
Journey.bg | България Празници - Бележки за историята на Деня на корабостроителя - Русе, Русенска област, информация, история, култура, забележителности в Русе, балнеология, екопътеки, маршрути, спорт в Русе, снимки от Русе, туризъм в Русенска област, настаняване в хотели в Русе, Русенска област; частни квартири в Русенска област.
© 2000-2018 Journey.bg. Всички права запазени.