Великият Рубенс

В родния град на Колумб се е родила традицията
да се инвестира в изкуство

В началото на ХVII век Генуезката република и нейната столица са свръхбогати. Големите фамилии инвестират в картини, а на художниците се дава възможност да рисуват най-известните буржоа. Над всички доминира един фламандец, геният от Зинген, който обича Италия и се нарича Питър Паул Рубенс.

Рубенс посещава Генуа за първи път през 1604 г. и е очарован от красотата на италианската Ривиера. Рубенс е само на 27, когато пристига в Италия. Той е в зората на своята зрелост, а условията в Генуа са повече от благоприятни. Голямото пристанище (родно място и на Христофор Колумб) е мощна република, управлявана от банкери, корабовладелци и търговци на оръжие. Те успешно бранят своите интереси от сблъсъка между Франция и Испания и дори се възползват от него.

В началото на XVII век елитът на града разполага с огромно богатство. Той знае, че е много по-добре да живее в "лоша" република, отколкото в най-доброто кралство. Богатите фамилии като Спинола, Палавичини, Дория, Джентиле, Балби, имат големи капитали, а над главите им не стои владетел, който би могъл да им завижда и да се дразни от техния лукс. Те започват да разнообразяват своите инвестиции, влагайки част от парите си в живописни творби, защото са разбрали, че изкуството е добър обект за капиталовложения с голяма възвръщаемост. За първи път на артистите започва да се гледа не като на създания, които се нуждаят от защита, а като на таланти, създаващи уникално богатство. Така заможните престават да бъдат меценати и се превръщат в колекционери.

Тези предпоставки създават бляскав период, който трае до 1658 г., когато чумна епидемия унищожава половината от населението на републиката и слага край на просперитета. Когато Рубенс пристига в слънчевия град, условията за творчество са великолепни. Никъде другаде той не е нарисувал толкова портрети, колкото в Генуа. Преуспяващата буржоазия иска да се обезсмърти и дори понякога има нужда да си измисля несъществуващи предци, които желае да увековечи.

Ако посетите десетте салона на галерия "Палацо Дукале", ще откриете, че изложените творби не са само на един живописец. Тук наред с "Юнона и Арго" на Рубенс са подредени "Кондотиерът Рафаел Раджи" на Ван Дайк, "Оплакването на мъртвия Христос" от Джузепе де Рибера, "Жена пред огледалото" на Тициан и "Вечеря в дома на Симон" на Паоло Веронезе.

Интересна е историята с набавянето на последната картина. Тя била притежание на бенедиктинските монаси във Верона, а те не искали да я продават. Финансистът Джовани Спинола искал да я притежава на всяка цена. След мъчителни преговори платното с размери 3 на 4,5 м сменило собственика си, а той платил на монасите сумата от 7000 дуката, равна на 25 кг злато. Съвременниците на Спинола с право считали, че удовлетворяването на този му каприз е истински абсурд и лудост.

Очевидно по онова време богатите фамилии в Генуа са се състезавали помежду си в стремежа да колекционират. И това е създавало неповторима среда, условия и дух за творчество в областта на изкуството. Рубенс, който пристига от северна европейска страна, каквато е Фландрия, и е бил свикнал с малки скромни постройки, тук е впечатлен и изненадан от красотата на жилищата на 150-те заможни генуезци. Техният архитектурен стил и великолепие плюс благоразположението на собствениците им към артистите му допада много. Нещо повече - това го вдъхновява да напише и книгата "Дворци на Генуа", която имала голям успех. Тя претърпяла 4 издания през XVII и още две през XVIII век. С нея Рубенс е увековечил сбирките в дворците на Генуа, а самата книга се превърнала в класика за описание на живописта. Така например само в двореца на Джовани Карло Дория броят на картините надхвърлял 700, а в стаите на "чудесата" са се съхранявали какви ли не предмети: от раковини и яйца на щраус, до гоблени и скъпи сребърни сервизи. Осъзнато самочувствие на една буржоазия, която чрез подчертан вкус и богатство е изтъквала своята самоличност.



Димитър Я. Димитров


Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.