От Карлово по Южен Джендем

Надясно се е ширнало платото на Равнец

Предлагам ви един сериозен и много красив маршрут в Стара планина. Съвсем спокойно се прави за събота и неделя, но за целта трябва да сте в Карлово сутринта в събота. Има сравнително удобни влакове от Южна България и София.

От гарата в Карлово тръгваме нагоре по главната улица. Имаме половин час да пресечем целия град, докато излезем на ВЕЦ-а. Там улицата свършва е започва малка пътечка, която с доста завои се изкачва по стръмния склон на Балкана. Посоката е хижа Хубавец, хижа Балкански рози и хижа Левски.

Скоро пътеката влиза в рядка млада гора, която постепенно преминава в стара широколистна гора с дебела сянка. След около половин час изкачване се стига до чешма, където е хубаво да се направи първата почивка. Малко след чешмата наклонът рязко намалява, пътеката се разширява и заприличва на алея за разходки. Изведнъж вдясно изниква долината на Стара река. Преминавате през една скална теснина, от входа на която се разкрива гледка към карловското поле, и влизаме в резервата "Стара река".

Пътеката се вие бавно срещу течението на реката, старите буки ни правят сянка, мирише на здравец. Изкачваме се неусетно, навлизаме все по-навътре в сърцето на Балкана. На около два часа ходене от Карлово стигаме хижа Хубавец. Точно пред хижата пътеката се разклонява (има табелки). Напред продължава пътят, който прехвърля билото и слиза на хижа Амбарица в Троянския балкан. Ние пресичаме надясно по малко мостче, подминаваме хижата и продължаваме за х. Левски.

Скоро пред нас проблясва - излизаме на поляната на х. Балкански рози (2,45 - 3 ч. ходене от Карлово). Мястото е подходящо за обяд или за по-продължителна почивка. Можем да налеем и нова студена вода.

От х. Балкански рози се продължава все по маркираната пътека към х. Левски. Постепенно наклонът се увеличава, пресичаме два потока и след късо стръмно изкачване излизаме пред хижата. От Карлово до тук се стига за 4-5 часа, в зависимост от почивките. Хижа Левски също е подходящо място за почивка. Има обаче достатъчно причини да не останем да спим тук, а да продължим за хижа Рай. Пътеката навлиза в гората зад хижата. Маркировката е за х. Рай и вр. Ботев. С големи завои се преодолява наклонът и за около 20 минути излизаме от гората. Пътеката става по-равна. Наляво пред нас се откриват върховете Голям Купен и Костенурката, долу е приказната долина на Стара река, която сме следвали досега. След малко отпред изниква вр. Ботев, а скоро и Жълтец и Млечния чал.

Скоро пътеката се разделя. Ако има мъгла, следваме коловете на зимната маркировка, които се отделят наляво и нагоре. Иначе продължаваме напред със съвсем леко изкачване и след четвърт час излизаме на голям разклон, означен с маркировъчен знак. Ние сме напред, към х. Рай, която вече се вижда в далечината. Започва плавно слизане към най-известния старопланински резерват - Южния Джендем. Панорамата е великолепна - Джендема, вр. Ботев, десетките потоци, спускащи се от него. Пресичаме една дълбоко всечена долина, изкачваме се отново и пак слизаме към разрушената постройка Башмандра. Непосредствено над потока минаващ край нея има каптирано изворче - не се колебайте, водата е хубава.

Като пресечем потока, стигаме до ръждясала табела, която някога е указвала началото на резервата. От нея слизаме леко наляво с няколко серпентини и влизаме за малко в широколистна гора.

Излезем ли от нея, пътеката без особени денивелации стига до х. Рай за около час и половина. Не можем да се объркаме - видимостта и маркировката са добри. Не се пропуска изворът под голямата скала, превърната в паметник на планинар.

Непосредствено пред хижата вляво се отделя зимният път за вр. Ботев. Веднага след това пред погледа се открива великолепният 125-метров водопад Райското пръскало.

Целият път от Карлово до х. Рай е около 8 часа, но изобщо не е изморителен. Най-подходящото време за тази разходка е периодът юни-август, но можете да отидете през цялото лято.

На х. Рай има баня с топла вода, добро посрещане, бюфет, дори могат да ви предложат вечеря.

На другия ден трябва да слезем до Калофер. Пътят е много добре маркиран и се преминава за около 4-5 часа. До местността "Паниците" се слиза по широка пътека, която първоначално се спуска стръмно през гората, пресича бистра река, която става за къпане, след това почти по равно излиза в местността Параджика - широки поляни, използвани за пасище. Следете стълбовата маркировка, докато навлезете отново в гора, но вече от млади дъбове и техни "братовчеди". Там има изринат черен път, преки пътечки пресичат по-големите завои. Накрая оставяме пътя и слизаме стръмно вляво през урва, увита в коренища, направо в местността "Паниците" (3 ? часа от х. Рай).

От "Паниците" до Калофер има асфалтов път, който се изминава за малко повече от час. Ако имате късмет, някой може да ви вземе на автостоп. От Калофер има автобус и влак до Карлово.

Явор Стоянов (снимка автора)

Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.