Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

 
 
820 лв.
Прага
МАГИЧНА ПРЕДКОЛЕДНА…
 
 
820 лв.
Прага
ПРЕДКОЛЕДНИ БАЗАРИ В…
Държава: 

Национално съвещание по проблемите на туризма

Дата: 02.11.2000

Доц. Д-р Цветан Тончев - Председател на Българска туристическа камара:
Главната идея на срещата е да се решат поне малко от наболелите проблеми на туризма

Целта на подобни срещи е да се обединят многостранните браншови организации. Със задоволство констатирахме, че на срещата в Албена се събраха почти всички фирми от Албена и повече от половината хотелиери на Златни пясъци, Дюни, Елени, Слънчев бряг. Във всички развити държави кметствата са основата за развитие на туризма. За съжаление само Централен Балкан е мястото, където под натиска на "Асоциация Стара планина", организационно е завършен процесът на приобщаване на общините към целите и проблемите на туризма. Все още в този регион не са изчистили проблемите с ценовата политика и централизираната резервационна система.

Основен проблем обаче са така наречените икономически регулатори на туризма. Това са данъци, такси, включително и концесии, които също са много големи. Ако сега въведем ДДС за туроператора, той просто ще трябва да работи на празни обороти. Средната норма на печалба в туризма е 12 до 15 %, а ДДС е 20 %. Покупателните възможности на българина са спаднали до минимум и фактически туроператорът ще се принуди да работи на загуба, до момента на връщане на ДДС от пакета услуги. Нашите основни конкуренти от Гърция, Кипър, Италия са с ДДС 7 - 8 %, което при въвеждане на 20 процентов данък, автоматически ще направи нашите фирми не конкурентоспособни на европейския пазар.

Втората цел е да се даде възможност на частните предприемачи в туризма да заработят свободно и да развият своите бизнес програми. Не на последно място на подобни срещи ние се стремим да изчистим финансовите взаимоотношения между туристически фирми и хотелиери. Почти всички собственици и на големи, и на малки хотели са в доста тежко финансово положение. Заемите се отпускат за сравнително кратко време, а един нов хотел се изплаща най-малко за 5 - 6 години. Туризмът има сезонен характер и фирмите, все още, не успяват да натрупат необходимите оборотни средства за нормален живот през цялата година. Туроператорът се нуждае от средства през първите зимни месеци и в латентния период, преди летния сезон, за да даде т.н. предварителен превод на хотелиера, за да може той да си оправи базата, да поднови оборудването, при възможност да разшири легловата база и съоръженията пр. ресторанти, басейни, паркова част.

Тази година спокойно можем да кажем, че в сравнение с миналата, туризмът донесе към 150 милиона долара повече в сравнение с 1999 година, което изведе отрасъла на първо място в нашата икономика.Албена донесе около 40 милиона долара, толкова оставиха чуждестранните туристи на Златни пясъци, почти 30 милиона донесе Слънчев бряг. В по-голямата си част те се реинвестират. Държавата трябва да разбере, че при пълното преструктуриране на нашата икономика, от държавна към частна, трябва да даде възможност на новите собственици да си поемат дъх през първите 2 - 3 години. У нас все още не съществува нормална система за кредитиране и собствениците сами трябва да се справят с икономическата нестабилност на пазара.

За съжаление хотелите във вътрешността на страната останаха празни. В разгара на сезона заетостта бе около 30-35 %, което се оказа фатално за локалните фирми. Може би е време да потърсят други форми за привличане на туристическия поток. Например от 4-5 години Испания прави бум с културен туризъм и немците, които идваха за евтин плаж на нашето Черноморие и не поглеждаха музеите и историческите забележителности, сега в същия състав посещават замъците и манастирите във вътрешността на Испания. Наложително е да преразгледаме въпроса с анимациите на място и да се постараем да печелим не само от нощувката и храната на чуждия турист, а да създадем достатъчно атрактивни и интригуващи анимационни програми, които да донесат допълнителни приходи не само за туроператора и хотелиера, а и за другите браншове на всеки един регион. В момента подготвяме програма за културен и природен туризъм с една от водещите немски туристически фирми и според мен перспективите пред подобни начинания са големи.

Явор Стоянов

Видяна общо: 375 рейтинг: 0.12





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.

почивки