Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

 
 
820 лв.
Прага
МАГИЧНА ПРЕДКОЛЕДНА…
 
 
820 лв.
Прага
ПРЕДКОЛЕДНИ БАЗАРИ В…
Държава: 

Проблеми на туризма

Дата: 12.05.2001

Нужда от национална реклама

Туризмът все по-упорито се сочи като един от отраслите, които могат да "дръпнат" българското стопанство напред. Въпреки че ресорното министерство бе включено в по-голямото Министерство на икономиката, екипът отговарящ за туризма работи активно и се опитва да присъства постоянно в общественото пространство. Статистическите данни за пътувания, настаняване и приходи са неизменна част от информационния поток, а различните сдружения на туроператори, хотелиери, ресторантьори и водачи стават все по-многобройни.
Цялото това оживление е в контраст с липсата на достатъчно реклама, както в страната, така и в чужбина. На пръсти се броят задграничните туристически офиси и бюра на български фирми или на държавата, информацията предоставяна от посолствата също не е особено богата и атрактивна. И въпреки това, в чужбина българските туристически атракции са по-познати, отколкото сред самите българи. Причината за това е, че чуждестранните фирми-партньори сами рекламират нашите дестинации, водени от нормалния си стремеж да продават своя продукт - в случая България.

Не така стоят нещата вътре в страната. Като специализирани издания за туризъм могат да се посочат списанията "Туризъм България", "Туристическо огледало", бюлетинът на Министерството на икономиката "Туристически пазар" и органът на БТС вестник "Ехо". Общото между всички тях е, че се появяват на пазара не по-често от веднъж на две седмици или дори на месец. Още по-трагично е положението в електронните медии.

По двете национални телевизии няма специализирано предаване за туризъм,

а това, което прави телевизия "Ринг Плюс" едва ли е достатъчно и като количество, и като качество. Тоест ние, българите имаме нещо, от което искаме да печелим, а не обявяваме че го имаме. Защо?
Не би било точно да обвиняваме единствено медиите в липса на интерес. Самите собственици на хотели и тур оператори гледат предимно навън. Стандартното обяснение е, че

българинът няма пари да почива

или е готов да плати твърде малко и поради това не представлява интерес за хотелиера или тур оператора Оттам идват и отказът от национална реклама, и брошурите и каталозите отпечатвани на всякакви езици, освен на български. Другата нишка на обяснение е, че обектите в България са достатъчно познати и достъпни и следователно всеки нашенец може да отиде сам да ги види, без да се ползва от услугите на специалист в областта на туризма. Затова, доколкото има туристическа реклама на българския пазар, тя е предимно на обекти и екскурзии в чужбина. И в двете цитирани тези има нещо вярно. Но има и неверни неща. Например, че България е позната на българите. Хора на по 45-50 години за първи път откриват Родопите, да не говорим за "новите" атракции като Врачанския Балкан, Странджа и Добруджа. Колкото до възможността за почивка, ако българинът задели някакви пари за тази цел, то в огромната част от случаите те ще са достатъчни именно за няколко дена в Триград, Маджарово или Тетевен, а не на Тенерифе или в Агия Напа. И решение отдавна е измислено - различните цени за българи и чужденци, така масово разпространени по хотели и музеи. Но от този отговор

започват въпросите.

Няма ли да има повече клиенти от България (основно правило в икономиката - печели се от оборот), ако туристическите обекти и атракции се популяризират по-широко? И не само като реклама, а като образователни, познавателни и любопитни материали. Няма ли българинът да остави парите си в един курорт, в един хотел, ако той е добре рекламиран и рекламата е насочена именно към този клиент? И не трябва ли хората да бъдат насочвани към определени райони и обекти в зависимост както от собствените си интереси, така и от особеностите на всеки обект - кога и с какво е най-привлекателен и интересен?

Ако наистина има амбиция туризмът да бъде водещ отрасъл, той трябва да се появи, да се обяви на национално равнище. Не само със специализирано печатно издание, но и със специализирано национално телевизионно, а може би и радиопредаване. И с национални рекламни кампании. Иначе ни остава само да се молим да няма пак Косово...

Анна Ковачева

Видяна общо: 1898 рейтинг: 0.61





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.

почивки