Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

Държава: 

Евтиният туризъм е ахилесовата ни пета

Дата: 14.12.2006

Петя Славова е председател на управителния съвет на Инвестбанк. Носителка е на приза "Банкер на годината" за 2006 г. Собственичка е на "Феста холдинг", пряк инвеститор в туристическия бизнес чрез дъщерната си компания "Феста хотели". Председател е на Съюза на българската туристическа индустрия (СБТИ).

- Г-жо Славова, как се носят под една мишница двете дини - банкерството и туризма?

- Банкирането е дейност, пряко свързана с всички отрасли. То ми дава детайлни познания за различните сфери на бизнеса. Убедена съм, че банката трябва да е партньор на бизнесклиентите си. Банкерът трябва да е наясно не само с финансовата обезпеченост на клиента си, но и с перспективите му за развитие, даже със заетостта в сектора.

- Какво търсят клиентите на банките, на какво държат най-много?

- Банката да е на удобно място и обслужването да е на ниво. Затова Инвестбанк напоследък инвестира в клонова мрежа, това важи и за останалите кредитни институции. Успоредно с това банките непрекъснато въвеждат все повече нови и атрактивни продукти за все по-голям кръг клиенти. Нито за миг не забравяме голямата конкуренция и ето защо залагаме на партньорство в бизнеса и на гъвкави схеми за кредитиране.

- Какви са предизвикателствата пред туристическия бизнес преди влизането на България в ЕС?

- Приемането ни в Евросъюза е добра възможност за разширяване на популярността на българския туристически продукт. Взаимодействието между държавното управление и обществените организации излизат на преден план и ще са от изключително значение. Нека не забравяме, че близо 99% от туризма е в частни ръце. На преден план излизат обаче някои нерешени проблеми като инфраструктурата, националната туристическа реклама, кадровото обезпечаване на отрасъла и въвеждане на някои задължителни евростандарти. Като председател на Съюза на българската туристическа индустрия (СБТИ) с моите колеги от управителния съвет вече обсъждаме конкретни мерки. Взехме решение по един спешен проблем - въвеждането на европейските стандарти за безопасност на храните по системата HACCP, която трябва да е факт у нас от началото на 2007 г. Тази система гарантира за безопасността на храните в туристическите обекти и по-високо ниво на комплексната услуга. За България обаче е даден едва 8-месечен срок за приемане на системата, докато в ЕС е бил от 3 до 5 години. Липсата на структура, която да ни предостави конкретен регламент и на български стандарти обаче затрудняват бизнеса при въвеждането й. Ето защо СБТИ взе решение да разработи специален наръчник с указания, които да улеснят въвеждането. Но сроковете за това са крайно недостатъчни. Затова настояваме за 6-месечен гратисен период, който да е инструктивен и през който да не се налагат санкции при въвеждане на системата за безопасност на храните HACCP. Нужни са ясни правила и когато държавата ги предостави, сдружението ще следи стриктно за спазването им от нашите членове.

- Докъде сте със създаването на този наръчник?

- Всеки наръчник не би бил ефективен, ако не отразява вижданията и регламента на държавата. До момента разяснения от нея обаче не са дадени. А е важно първо да се изяснят правилата и тогава да се санкционират истинските нарушители. Въвеждането на системата засяга огромен брой търговски субекти - производители на хранителни стоки, на животинска храна и добавки, кетъринг-фирми, ресторанти, хотели, търговци, фирми, складиращи храни.

- Отправят се съсипващи критики за рекламата на националния ни туризъм, ако въобще има такава. Основателни ли са?

- Средствата, които се отделят за националната реклама, са нищожни в сравнение с бюджетите на преките ни конкуренти - съседните държави. Българският туризъм осигурява в платежния баланс на страната над 1,1 млрд. евро приходи, а за 2006 г. Бюджетът за реклама е около 6 млн. лв. В същото време Турция прави кампания за $125 млн., Хърватска за 55 млн. евро, Гърция за 90 млн. евро. Настояваме за финансова отчетност - как се изпълнява програмата, какви са критериите за подбор на фирмите по нея, какъв е ефектът от произведените рекламни продукти.

- Само рекламата ли е проблем?

- Другият сериозен проблем са кадрите. Има опасност добре подготвените да продължат да търсят работа навън или пък подготовката им да изостане от европейското ниво. Уверих се, че в България има чудесни млади специалисти. Имах честта да връча наградите на СБТИ на победителите в 10-ия национален конкурс за най-добър млад готвач, барман, сервитьор и сладкар. Радва ме фактът, че Асоциацията на училищата по хотелиерство и ресторантьорство е наш член. Младите обаче се нуждаят от осезателна подкрепа на държавата - тя да им предостави учебни планове, така че да са подготвени за изискванията на реалния бизнес. Той се нуждае от младите и ще направим всичко възможно да ги запазим тук, в България, за да работят за качеството на българския туристически продукт.

- Притеснява ли ви, че може да има отлив от туристи към южните ни съседи след влизането ни в ЕС? Очаква се нашите цени да се изравнят с тези на Гърция, а Турция да продължи да поддържа по-ниски тарифи като страна извън Евросъюза...

- Крайно време е да спрем да се квалифицираме като страна с "евтин туристически продукт", защото имаме природа, имаме условия, имаме развита туристическа индустрия. Отговорът на този въпрос отново се крие в държавната политика. Позволявам си да напомня, че в Гърция ниската ставка за ДДС е за цялата комплексна туристическа услуга. По този начин те са намерили формулата да запазят атрактивни цени и след влизането си в ЕС. Друг момент от държавната политика на Гърция е, че 30% от инвестициите им се дават като безвъзмездна помощ от държавата. Това говори, че има лостове, с които да се запази туризма конкурентоспособен. Имаме огромно културно наследство. Да си примомним историческите находки край Казанлък, Перперикон и десетките исторически обекти, които ни правят уникални и аткрактивни. За да се превърне това обаче в туристическа индустрия и държавата да печели от нея, са необходими промени в Закона за културата относно статута на културните обекти за туристически цели. Останалото е в ръцете на бизнеса, който трябва да лавира между стремежа си за утвръждаване и съществуващите ограничения, да стеснява маржа на печалба за да продължи да поддържа нивото на българската туристическа индустрия. Ключовата дума в отговора на вашия въпрос е единомислие и единодействие между държавата и реалния бизнес.

- Предстои приемането на Закона за Черноморието. Смятате ли, че той ще сложи ред в строителството по морето?

- Засягате твърде актуална тема. СБТИ се запозна с текстовете на новия закон, включени от Комисията по местно самоуправление на парламента, и констатира, че в тях има различия от приетото на първо четене. Считаме, че внесените промени ще затруднят бизнеса, тъй като въвеждат ограничения, с които на практика се приравняват териториите на черноморските градове с горските и земеделски земи. Най-силно това засяга Варна и Бургас, които са туристическо и индустриално лице на България. Тези ограничения ще доведат до обезличаване на двата най-големи черноморски града, тъй като връщат градоустройството им години назад. Не са съобразени и с увеличаващия се туристически поток, което от своя страна изисква сериозно подобряване на качеството на туристическата база и предлаганите услуги. СБТИ настоява за балансиран подход при приемането на този закон. Само така ще се избегне опасността от една крайност - масово и нерегламентирано застрояване, и да отидем в друга - пълна забрана за строителство.

- Как ще коментирате разделението на туристическия бранш?

- На практика разделение няма, тъй като досега не е имало случай, в който две браншови организации да мислят различно по основните проблеми.

- Говори се за създаването на министерство на туризма. Какво е становището на СБТИ по този въпрос?

- Създаването на министерство на туризма не трябва да е самоцел, а резултат от желанието всички, свързани с него дейности, да бъдат обединени от една структура. За СБТИ нов закон и нова структура означават да се съсредоточат на едно място всички компетенции на държавната власт и да се създаде по-широка основа за публично партньорство в сферата на туризма.

Интервю на Валерия Стойкова

Видяна общо: 507 рейтинг: 0.15





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.