Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

 
 
820 лв.
Прага
МАГИЧНА ПРЕДКОЛЕДНА…
 
 
820 лв.
Прага
ПРЕДКОЛЕДНИ БАЗАРИ В…
Държава: 

Марио ал Джебури: Свърших си работата, отивам на почивка

Дата: 21.12.2006

- Господин Ал Джебури, какви са мотивите ви да подадете оставка?

- В разговора с премиера Сергей Станишев изложих мотивите си за това решение. Изложих и виждането си как според мен трябва да се развива браншът и Държавната агенция по туризъм занапред. Аз имах лично зададен мандат. Не съм търсил този пост, а бях поканен да оглавя новосъздадената ДАТ. Поставих си цели, които според мен изпълних. Исках да изградя институционално агенцията, да се изработи стратегически план за устойчивото развитие на родния туризъм. Развихме и идеята какво трябва да е цялостното представяне на България като туристическа дестинация и каква да е визията ни в чужбина. През тези 10 месеца усилено работихме и по промяната на нормативните актове. Изградихме и новата информационна система. Удовлетворен съм, че в периода, в който оглавявах агенцията, се свърши много работа, която чакаше от години. А при свършена работа е добре да се предадат управленческите юзди и да дойде някой друг, който да продължи въз основа на вече свършеното. Не е малко, че бюджетът за следващата година е увеличен, и то двойно. През 2007 г. агенцията ще разполага с 12 млн. лв. за реклама. Отпуснаха се от бюджета и 4 млн. лв. допълнително през тази година, които трябва да бъдат усвоени. Така че всички тези предпоставки ще са една много добра база за моя наследник.

- Въпреки вашето лично удовлетворение от свършеното обаче през цялото време ви критикуваха. Защо?

- Нали знаете, че този, който работи, е критикуван. Докато този, който нищо не върши, остава незабелязан. Такава е родната реалност. Не съм аз този, който трябва да съди колко работа е свършена. Не съм и човек, който да излиза и да тръби какво е вършил, защото това е задължение, а не някакво постижение. И не е нужно да се търси някой, който да те потупа по гърба. За тези 10 месеца се сформира силен екип от професионалисти в агенцията.

- Бизнесът твърдеше, че не говорите на неговия език. Защо не успяхте да си партнирате успешно?

- Не смятам, че не сме се разбрали с бизнеса. Диалогът наистина понякога беше труден и продължава да е труден в самия бранш. Трябва да се намерят начините да се подобри този диалог, за да се постигне положителен резултат за всички, които имат еднакви цели. Ние съществено подобрихме комуникациите и диалога с общините, местните структури, неправителствените организации. Има обаче още какво да се направи и това трябва да е приоритет за моя наследник.

- Какви качества трябва да притежава човекът, който ще седне на шефския стол на ДАТ след вас?

- Трябва да умее да ръководи и да има всички управленски качества на един мениджър. Важно е и да има доказан опит. Да не се страхува от много работа. Да се мотивира от това, че има много какво да се направи. Но в същото време да осъзнава, че този бранш е един от най-перспективните за българската икономика. И че той ще носи отговорността да стъпи върху вече свършеното и да поеме щафетата. Сигурен съм, че такъв човек ще бъде намерен. Защото правителството през тези 10 месеца осъзна колко е важен този сектор за икономиката ни. Изработената от нас стратегия за развитие на бранша едва ли е най-добрата, но е начало. Ние успяхме да я изработим едва за 10 месеца, което е изключително кратък срок за такъв важен документ. И в нея има конкретни мерки и план за действие, който може да бъде внедрен. Ще се изискват много усилия тя да проработи, но това е едно начало. А за толкова време не видяхме някой да подходи толкова сериозно за развитието на един бранш, както направи агенцията през тези 10 месеца. Стратегията сега трябва да се подложи на публична дискусия и да започне да се работи по нея.

- Трябва ли шефският стол на агенцията да бъде заменен с министерско кресло?

- Това е политическо решение, което ще бъде взето на правилния етап от развитие на българската икономика. И съм сигурен , че премиерът и правителството, което той ръководи, ще направят всичко необходимо да придадат онази важност на бранша, която той заслужава. И това не включва само създаването на нова институция министерство на туризма, а и много други държавнически и политически решения. Да има свое министерство е крайно необходимо за бранша, който е стратегически за цялата ни икономика.

- Борбата кой да оглави ДАТ е толкова голяма и създава впечатлението, че това е най-големият кокал в държавата. Защо този кокал е толкова сладък? Само заради 200-та млн. евро, които можем да усвоим за периода 2007 -2013 г. ли е?

- Всеки сам трябва да си отговори на този въпрос. Когато приех да оглавя новосъздадената агенция, аз имах личен план. Изпълних своите цели. Какви са мотивите на желаещите да заемат този пост, не мога да коментирам.

- Има ли истина в слуховете, че подавате оставка заради натиска на определени лобита в НДСВ?

- Не. Запознах премиера с мотивите си. Каквото и да ви отговоря, ще излезе, че си придавам прекалено много тежест.

- Решението да сключите договор с "Нойзи дизайн и реклама" за изработване на българските щандове на световните изложения ли се оказа фаталното?

- Трябва да сте били на изложението в Лондон, за да се убедите лично колко "лош" и "ужасен" е този щанд. Румънци, чехи, гърци и немци бяха очаровани, че България се представя по един модерен и хубав начин. И привлича хората. Но никой не е пророк в собствената си страна. За избора на "Нойзи" си имаше процедура за обществена поръчка. И в комисията имаше и външни експерти освен хората, които работят в агенцията. Тези оферти се разглеждат от две комисии - за проекти и за финансово предложение. Проектът на "Нойзи" беше най-издържан и финансово изгоден за агенцията. Красноречив е и фактът, че никой от участниците в конкурса не го обжалва. Нещо, което се случва рядко у нас. А дали се харесва щандът като визия, е изцяло субективно.

- Обвиниха ви и че пестите от най-важното за бранша - рекламата на страната ни като туристическа дестинация, защото сте избрали най-евтиния проект?

- Винаги ще се намерят недоволни, но това не е вярно. Беше избран най-подходящият проект, който отговаряше на всички изисквания, включително и на финансовите предложения. И наистина се представихме по коренно различен начин. Всички участници, които работиха на този щанд, бяха доволни и идваха да ни поздравят. За тези 10 месеца свършихме ужасно много, въпреки че не разполагаме с нужния финансов ресурс. И с тези ограничени средства успяхме да направим най-хубавия щанд, който България е имала досега.

- Бизнесът от доста време искаше вашата оставка. Сега обаче ви обвиняват, че сте напуснали в най-неподходящия момент и сте оставили агенцията без човек, който да поеме отговорността и да подпише нужните документи, за да участва страната ни успешно на панаира в Щутгарт.

- Агенцията в никакъв случай не се крепи единствено върху плещите на председателя. Има зам.-председател и професионалисти, които си вършат работата. Така че ДАТ няма да спре работа, докато се реши кой да бъде следващият шеф. Никога няма удобен момент за подаване на оставка, защото работа в агенцията винаги има. Самата истина е, че трябва да има структура, която да функционира, независимо дали има председател в даден момент.

- А сега накъде?

- Лично аз отивам на почивка.

Интервю на Наталия Малчева

Видяна общо: 327 рейтинг: 0.11





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.

 
главна | търсене | новини | за нас | реклама | за членове
Journey.bg | Туристически живот | Марио ал Джебури: Свърших си работата, отивам на почивка
© 2000-2017 Journey.bg. Всички права запазени.
почивки