Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

Държава: 

Две държавни компании възникват след „Балкан"

Дата: 14.09.2002
В проектите на министерството на транспорта за бъдещето на авиокомпания „Балкан" се предвижда създаването на нова държавна структура - Българска летищна компания.Това ще стане с поправките в Закона за гражданското въздухоплаване, с който ще се основе и новият национален превозвач под името „Балкан - Български въздушни линии" (ББВЛ). По начина си на финансиране новата летищна компания ще наподобява държавното предприятие „Ръководство въздушно движение", спечелило си скандална слава с игрите на предишната власт в управлението на бюджета му. С подобни характеристики ще е и замисленото също държавно дружество „Пристанища", което се предлага в поправките в Закона за пристанищата. Бъдещата летищна компания ще предоставя летищата в България за стопанисване с договори за управление, ще събира част от летищните такси и приходите от концесии. Тя ще предлага за одобрение от правителството и бъдещите концесионери на различни дейности - пътнически терминали, разширения на летищата, наземно обслужване и др. В същото време новата държавна структура ще бъде финансирана и от бюджета, за да поддържа инфраструктурата. В активите освен летищните терени, които са публична държавна собственост ще влиза и правителственият ВИП. „Малко вероятно е да приемем проекта за създаването на летищната компания. За тази цел министърът на транспорта трябва да приведе достатъчно аргументи в подкрепа на идеята", каза депутат от мнозинството, член на комисията по транспорт и телекомуникации.В края на миналата седмица срещу субсидирането на летищата от бюджета открито се обяви и депутатът от СДС Благой Димитров. Засега е известно, че шефът на новата структура ще бъде с петгодишен мандат. Според различни източници от транспортното министерство като кандидат за този пост се спряга бившият зам.-министър на транспорта и съобщенията Здравко Величков. „Не ме намесвайте в тези неща, някои се опитват да се оправдаят с мен", коментира Великов. Той обясни, че се оттеглил от този проблем с подаването на оставка като зам.-министър преди няколко месеца. Другото от намеренията на транспортното министерство - ликвидирането на „Балкан" и заместването с БВВЛ, може да се окаже неосъществимо. 

Предложението предизвиква множеството юридически казуси. Засега по-вероятно се очертава на 1 януари 2003г. България да остане въобще без национален авиопревозвач, прогнозираха авиационни експерти. Предложението на Министерството на транспорта се очаква до две седмици да бъде одобрено от Министерския съвет. В края на годината изтича лицензът на „Балкан" и при ликвидация той се отнема, полетите се спират, а нито един от действащите превозвачи не може да поеме веднага сегашните права на компанията. Причината е, че подобна процедура най-малкото изисква промяна на 87 двустранни междуправителствени спогодби, определящи правата на „Балкан" да лети по съответните дестинации. Съмнително е дали ще стигне времето за предоговаряне дори на онези спогодби, засягащи 18-те дестинации, по които „Балкан" сега оперира. Според юристи ако записаните срокове в проектозакона трябва да бъдат спазени и България да има национален авиопревозвач, вероятно още днес транспортното министерство ще внесе в съда документи за регистрацията на наследника на „Балкан". Основните спънки пред осъществяването на схемата обаче идват извън България. Съществува подозрение, че Международната асоциация на авиационните оператори (IATA) ще издаде навреме трицифрен код за международната отчетност на новата компания - процедура, отнемаща около три месеца. „Само оператор с лиценз получава такъв код. Ако са направени постъпки в тази насока, то те вероятно са в централата на организацията", коментира представителят на IATA у нас Йордан Карамалаков. С ликвидацията на „Балкан" биха се загубили и нейните слотове (времето за кацане и излитане) на световните летища. Те се заявяват всяка зима за една година напред. В същото време, за да може да каца на летищата в Лондон и Париж, държавата трябва да е погасила задължения от 10 млн. долара, натрупани към тях в минал период. Кредиторите от IATA и международните летища за момента се въздържат от коментар по предложението на транспортното министерство. Ако ще се създава нов превозвач, то той трябва се появи и в международната резервационна система, смята Нели Семенлийска, член на ръководството на синдиката на стюардесите и служителите в „Балкан" към КТ „Подкрепа". Според нея ако се приложи моделът за ликвидация на „Суис еър", то би трябвало „Балкан" и „Хемус Еър" да работят в потясно сътрудничество, каквото имаше между „Крос еър" и „Суис еър". Намерението на транспортно министерство да замени „Балкан" с нова компания без дългове оставя открит и въпроса за 180 млн. лв. Задължения на „Балкан" към кредиторите. При всички случаи последните няма да бъдат обезщетени от масата на нестоятелността, която се оценява за 110 млн. лв. „Вариантите са да се ликвидира „Балкан" или да продължи да съществува, но кой ще поеме 180 млн. лв. задължения?", каза министърът на транспорта и съобщенията Пламен Петров. Той потвърди, че се работи по варианта отряд 28 да стане основа за новата компания или съществуваща частна компания да поеме правата на „Балкан". Задълженията на „Балкан" към Агенцията за държавни вземания са около 90 млн. лв. Председателят на Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа" Александър Ангелов обвини зам. министъра Миланов в превишаване на правата, тъй като подписал споразумение за намерение с руския авиационен консорциум РАК (бивш кандидат за приватизацията на „Балкан" заедно с Гад Зееви) и отдаване за експлоатация на някои дестинации на „Балкан".

Дневник

Видяна общо: 342 рейтинг: 0.08





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.