Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

Държава: 

София е скрита златна мина

Дата: 07.12.2011

Фолклорът и римските паметници са тайните ни козове
Музеите да си сверят календара с туристите, иска д-р Тодор Чобанов

Община Созопол отчете 3 млн.лв. приходи от туристите, дошли да се поклонят на мощите на свети Йоан Предтеча. Така де факто се изплатиха вложените от държавата суми за благоустройство на града и за реставрацията на църквите. Наистина ли културно-историческият туризъм е златна мина? Как ще я разработим? И защо са нужни кампании, като Чудесата на България? Отговаря д-р Тодор Чобанов - бивш зам.-министър на културата и настоящ съветник на Трайчо Трайков в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.

- Д-р Чобанов, вече имаме първите конкретни данни за приходите от културно-историческия туризъм в Созопол. Колко хора са посетили града, за да се поклонят на мощите на свети Йоан Предтеча?

- По различни изчисления над 500 000 души досега са посетили Созопол - конкретно с цел да се поклонят на мощите. Точна статистика е трудно да се направи. Защото друга част от туристите пристигат в града, привлечени от цялостната атмосфера, но по една или друга причина не посещават храма, където са изложени мощите. Безспорен факт е, че т.нар. поклоннически туризъм започна да играе важна роля за Созопол и региона след направеното откритие през лятото на 2010 г. Това събитие и последиците от него напълно съвпадат с анализите на министерството на икономиката (МИЕТ) за потенциала на културния туризъм и по-специално - за възможностите на поклонническия туризъм да привлича още хора. Специално в случая с мощите на свети Йоан се смята, че откритието цялостно допринесе за атрактивността на Южното Черноморие като дестинация.

- Освен Созопол, кои са другите забележителности, които привличат посетителите?

- Много са забележителностите у нас, които привличат чуждестранните и българските туристи. Водещи са старите ни столици - Плиска, Преслав, Велико Търново, големите манастири - Рилския, Бачковския, Троянския. Обектите на тракийското наследство като Казанлъшката гробница също се радват на траен интерес. Засилва се интересът и към големите градове като културна дестинация и особено към София. Смятам, че има голям неизползван туристически потенциал в паметниците от епохата на Римската империя и нашето Българско възраждане и свързаните с тях забележителности, като и към традиционния бит и фолклор. Те добре се комбинират с винения и спа туризъм. Продуктите могат успешно да се съчетават, така че ваканционният туризъм да се разнообразява и обогатява със специални културни атракции и услуги.

- И правителството, и бизнесът са единодушни, че е нужна национална стратегия за развитието на културно-исторически туризъм. На какъв етап е нейното изработване?

- Стратегическият план за културния туризъм е факт още от есента на 2009 г. Акцентира върху над 400 обекта, групирани в 13 продуктово разграничени региона. Много от тези обекти вече получиха подкрепа чрез оперативна програма "Регионално развитие", други са включени в националния туристически портал. Радостното е, че много от успелите кандидат-кметове в кампанията за местните избори определиха туризма като свой основен бъдещ приоритет. В лицето на министър Трайчо Трайков местната власт и браншът имат солиден и мотивиран партньор, с когото да се работи за развитието на отделните атракции, маршрути и продукти.

- Старият афоризъм гласи, че рекламата е майката на търговията. Как се представя българската история и нейните материални паметници по света?

- За първи път от много години има ефективни координирани усилия за създаване на модерна национална реклама. Стартира националният туристически портал bulgariatravel.org, който предоставя информация едва за 450 обекта на девет езика. България активно се представя и на ключовите международни туристически изложения като това в Лондон. Няколко групи журналисти от водещи медии обиколиха страната. В ход е изработката и на специализирани филми по ключови теми като тракийското наследство. Предстои и цялостна капания за стимулиране на вътрешния туризъм. По данни на ЕВРОСТАТ в ЕС именно той държи огромния дял от сектора и се очаква нарастване. Ваканционните пътувания на европейците с различна продължителност през 2010 г. са били над милиард и са били основно вътре в съответните държави. Около 75 % от всички пътувания са именно тези кратки вътрешни "ваканции" с до 3 нощувки, които в годишен план поглъщат половината от бюджета на домакинствата за почивка.

- Каква е ролята на общините в развитието на този отрасъл от туризма?

- Общините и техните регионални сдружения имат огромна роля. Най-важната им задача е съвместно с държавата да подготвят атракциите на своя територия и да създадат работещи модели на взаимодействие с туристическия бизнес, който работи с тези обекти. Общините не бива да подценяват и функцията си на доставчик на различни услуги, имащи отношение към туризма.
Например - общинските музеи задължително трябва да могат да осигуряват беседи, анимация, водачи за конкретните атракции. Именно поради липсата на определени услуги част от обектите имат ниска посещаемост. Друга важна задача на всяка община е да синхронизира културния си календар така, че той да отговаря и на очакванията на чуждестранните и вътрешните туристи. Отделните събития е добре предварително да се консултират като съдържание със специалисти по туризма.

- Освен посещението на дадения обект, какво друго трябва да се предложи на туриста, за да остане по-дълго време и да остави повече пари?

- Посещението трябва да се обогати с услуги и дейности, които да създадат у туриста трайни положителни емоции и да го задържат по-дълго в района на атракцията. Тези услуги се разработват съобразно съответния обект, например могат да бъдат специални разходки с анимация, въвличане в дейности като занаяти или дори разиграване на ролеви ситуации в духа на обекта, концерти и малък театър и т.н. Специалното хранене в автентична за обекта атмосфера и с определено меню също не е за подценяване. Казано с едно изречение - всеки обект трябва да предлага набор от занимания, интересни за посетителя. Задължително е обезпечаването с местна сувенирна продукция. Особено внимание трябва да се отделя на децата и младите хора, които като туристи имат специални нужди. Не на последно място трябва да се работи системно за въвеждането на общи билети за няколко атракции в дадено населено място, а на следващ етап - и за обектите по даден маршрут. Така е в държави с успешен културен туризъм като Италия.

- Какви са възможностите за усвояване на средства по европейските програми за социализацията на историческите паметници?

- Тази опция наистина не е за подценяване. Благодарение на усилията на правителството и на доброто взаимодействие с местната власт вече са факт десетки проекти за над 150 милиона лева. Голямото предизвикателство сега е качественото изпълнение и създаване на предпоставки за успешен туристически продукт.

- Каква е ролята на медиите в популяризирането на българското културно-историческо наследство? Постигна ли целите си проектът на вестник Стандарт, наречен "Чудесата на България"?

- Медиите за туризма са като закваската за киселото мляко - без тях туристическата индустрия не може да съществува пълноценно. В крайна сметка, конкуренцията в туризма е огромна и първото предизвикателство пред държава като нашата е да се утвърдим трайно в информационното пространство. Трябва да убедим себе си, а после и света, че България крие истински чудеса и те си заслужават да бъдат видени. Откритието на мощите на свети Йоан Предтеча е хубав пример в тази посока. В този смисъл кампанията на в-к Стандарт е насочена добре и даде несъмнени резултати.

Константин Събчев, standartnews.com

Видяна общо: 563 рейтинг: 0.22





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.