Journey.bg - Българският туристически портал
Русская версия English version
Новини от бранша
Търсене


ПИШЕТЕ НИ !!!

За по-качествени туристически услуги
Редакцията не публикува само новини, които не са ни изпратени
Абонамент

Държава: 

Българинът вече показва култура, като планира ваканцията си

Дата: 24.02.2007

Правим черен списък на туристи тарикати. Те изнудват хотелите с рекламации, за да им върнат пари.

Байко Байков e член на управителния съвет на Асоциацията на туроператорите и туристическите агенти. Собственик е на агенция Бохемия. Има 17-годишен стаж като мениджър в бранша и сега управлява 70 души. Говори английски, руски и френски.

- Г-н Байков, как си обяснявате големия интерес на гръцки и турски фирми към страната ни, който ясно се видя по време на туристическата борса Ваканция?

- Много българи традиционно прекарват ваканцията си в Гърция или Турция. Тази година обаче интересът на гръцкия туристически бранш към страната ни е засилен. Той е свързан преди всичко с възможността българите вече да пътуват само с лична карта до Гърция. Втората причина е географската ни близост. До северното крайбрежие на Гърция е 4 часа път с кола от София. С откриването на нови пунктове по южната граница още повече ще се улесни достъпът на българи.

- Не е ли страшно, че повечето българи предпочитат да почиват на гръцките вместо на родните плажове и оставят парите си в чужбина?

- Човек избира мястото за ваканция в резултат на много критерии. Един от тях е да се запознае с друга култура. Жаждата за знания е тази, която от години развива туристическия бранш. Българинът, като има възможност да почива извън страната, всъщност допринася за развитието на родния бранш. Защото неговите критерии се повишават. И той иска това, което е навън, да го получи като потребител и в страната. Това е причината родната туристическа инфраструктура да се развива през последните години, макар и да не е съвсем подредена, така както се иска на бранша. Една голяма част от този процес е стихиен и не може да се овладее. За щастие този период върви към финализиране. Така че не виждам нищо страшно, защото в същото време делът на чуждите туристи у нас се увеличава и ние заемаме сериозно място на пазара в Европа.

- С какво сме интересни за съседите си?

- Те традиционно избират България като направление за почивка и културно-опознавателно пътуване. Сега туристическият поток се засилва. Минаха годините, в които съседите пристигаха предимно, за да напазаруват. Сега те оценяват достойнствата на нашата страна, добре запазената ни природа, отзивчивите представители на бранша, качеството на хотелите, заведенията, атракциите и обслужването.

- За първи път заради слабия сезон зимните ни курорти последваха примера на летните и свалиха цените на нощувките до 7-8 евро. Това ли е причината за засиления интерес и не ни ли обрича този факт на бедни туристи?

- Въпросът е симптоматичен. От една страна, е свързан с изключителното увеличаване на легловата база. В същото време част от нея остава незаета в началото и края на сезона. Ето защо хотелиерите и туроператорите са принудени да пристъпят към ценови промоции. Но да не забравяме, че за сръбските и македонските туристи са въведени визи за пътувания до България. И очакваме съдействие от консулствата, които неотдавна бяха открити в тези страни.

- Гърция и Турция ли са ни най-големите конкуренти в региона?

- Българският туристически продукт не е монолитен. Той е съставен от множество различни продукти и всеки един от тях има своя конкурент. Гърция и Турция например са страни с изключително голям поток - над 10 млн. туристи. Отличават се с изключително силна, агресивна национална рекламна кампания, чиято стойност няколко пъти надвишава нашата. И естествено те като наши съседи могат да бъдат много сериозен конкурент. Те дори не ни смятат за техен конкурент. Ние обаче трябва да ги възприемаме и като партньори, защото северната част на Гърция, съчетана с културно-историческите данни на България, е в състояние да предложи съвместен туристически продукт. И това би било много полезно предимно за нас.

- Няма ли опасност подобно сътрудничество да ни навреди? Защото туроператори се оплакаха от надменното и на моменти дори презрително отношение на гърците към чуждите туристи.

- Не съм съгласен с това. Всяка една развита туристическа страна като Турция и Гърция посрещат много добре своите гости. Не знам откъде се е създало подобно впечатление. Считам, че родният туристически бранш може да се поучи от отношението и на турските, и на гръцките си колеги към клиентите. Може би има разлика в това кой, къде и какво потребява. Защото не могат да се сравняват различни по класата си хотели - например петзвезден в Турция и тризвезден в Гърция.

- Освен пред конкуренцията браншът се оплаква и от много вътрешни проблеми.

- Проблеми винаги има, важното е да не се превръщат в хронични. Сега пред нас стои въпросът как да подобрим националната си реклама, участието ни на международните борси и електронното представяне на страната, което в момента не е на добро равнище. Трябва да се изгради информационен регистър, защото той ще диференцира туристическото предлагане. Цената на самолетните билети също е много динамична. На пазара навлязоха нови компании с ниски тарифи, което раздвижи изключително много този сектор и принуди традиционните превозвачи да преосмислят своята ценова политика. Очакваме те да понижат цените, като това е свързано и с реалното увеличение на потреблението на тази услуга от българските граждани. За миналата година сме най-динамично развиващият се пазар в целия свят по отношение на въздушни пътнически услуги.

- След като паднат цените на самолетните билети, ще поевтинеят ли и почивките?

- Българинът има създадена култура на потреблението като турист. Вече планира много отдалеч своето пътуване. Например през януари и февруари подготвя ваканцията си за август и септември. Това от само себе си води до по-ниски цени. Не е възможно обаче една почивка априори да се понижи като себестойност и цена.

- Появиха ли се вече типичните за чужбина "професионални туристи"? Те пътуват постоянно благодарение на рекламациите и превръщат ваканцията си в евтин начин на живот.

- Членове на нашата асоциация също споделиха, че са се появили такива хора, макар и да не са многобройни. Редица агенции оповестиха имена на туристи, които не препоръчват да се обслужват. Това е нормално. Важното е ние да сме достатъчно мъдри и да извлечем поуката, за да не повтаряме тези грешки. Превантивно да отстраним пропуските в нормативната уредба, така че потребителят действително да получава качествена услуга, а тези, които я осигуряват, да могат спокойно да извършват дейността си.

- Кои са най-типичните оплаквания, с които те искат да им бъдат върнати част от парите?

- Традиционно проблемите са свързани с настаняване и условията на транспорт. Стават закъснения, в много случаи породени от форсмажорни обстоятелства. Преди седмица София беше блокирана от стачката на таксиметровите шофьори. Представете си една група туристи, която има един ден да разгледа столицата. След това туроператорът ще се сблъска с претенциите им. Аз самият засега не съм имал досег с "професионални туристи". Надявам се и за в бъдеще да нямам контакт с такива хора.

Интервюто взе Наталия МАЛЧЕВА, в-к Стандарт

Видяна общо: 573 рейтинг: 0.15





Journey.bg предоставя информацията от Вашите материали възможно най-точно, но не поема отговорност за причинени вреди или неудобства при ползването й. Препоръчваме преди да предприемете пътуване да потвърдите със съответните институции важната информация като: визов режим, застраховки, здраве и безопасност, митници, транспорт и пр.

 
главна | търсене | новини | за нас | реклама | за членове
Journey.bg | Туристически живот | Българинът вече показва култура, като планира ваканцията си
© 2000-2020 Journey.bg. Всички права запазени.